‘Muziek is net topsport: als je veel oefent, ben je beter in vorm’
https://www.pieterjanleusink.nl/nl/5/kerst-dat-is-saamhorigheid.aspx
Vrijwel tegelijkertijd komen de drie musici aan in de koffiebar in hun woonplaats Den Haag. Ze zijn in de stad blijven wonen na hun studie aan het Koninklijk Conservatorium. ‘Het mekka van de oude muziek’, zegt Katja Pitelina, die in Moskou werd geboren in een muziekfamilie. Het drietal kent elkaar van de opleiding, maar vooral van het Bach Orchestra of the Netherlands en de talloze uitvoeringen van onder meer de Matthäus Passion en Ode aan Bach, onder leiding van dirigent Pieter Jan Leusink.
Net als Katja vestigde de Koreaans-Amerikaanse Caroline Kang zich na haar studie in Nederland. Ze is inmiddels moeder van twee jonge kinderen. De Braziliaanse Gilberto Caserio, ‘Beto’ voor vrienden, vertrok enige tijd na zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium naar Rio de Janeiro, maar keerde na drie jaar terug naar Den Haag. Gilberto: ‘Het weer is daar mooier, maar het klimaat is hier prettiger.’ Dat laatste geldt ook voor de Russische Katja: ‘In Europa gebeurt veel meer op het gebied van barokmuziek. Dat maakt het spelen hier uitdagender dan in Rusland.’
Fascinatie
Alledrie spelen ze sinds hun kindertijd al een instrument, Katja ging vanaf haar vijfde jaar naar de muziekschool, speelde piano en dwarsfluit en ontdekte op haar zeventiende ook de barokfluit of: traverso. ‘Het repertoire van de dwarsfluit paste niet bij mij, ik vond het snel saai worden. Barok gaat meer over gevoel.’ Caroline begon als klein meisje met piano en klarinet. ‘Ik ben opgegroeid met klassieke muziek. Mijn vader is amateur-pianist, mijn moeder sopraan.’
Lachend: ‘Ik koos uiteindelijk voor de cello, omdat het mij makkelijker leek om te leren dan viool.’ Haar fascinatie voor barokmuziek ontstond op het conservatorium in Amerika. ‘Een leraar zag hoe ik speelde en verwees me door naar het lokaal voor oude muziek. Ik voelde mij er meteen op mijn gemak, het paste bij mijn manier van spelen.’ Hoboïst Gilberto: ‘Op mijn achttiende ging ik mee op een muzikaal zomerkamp en maakte ik kennis met oude instrumenten. Daarna wist ik zeker dat ik oude muziek wilde gaan spelen. Ik zeg altijd dat het instrument mij heeft gekozen, niet andersom.’
Publiek raken
Voor een optreden bereiden ze zich alle drie goed voor door dagelijks te studeren. Vlak voor het optreden is vooral rust nemen belangrijk. Gilberto: ‘Op tijd arriveren bij een concert is belangrijk. Een trein die niet op tijd rijdt geeft spanning, maar als ik eenmaal begin met spelen gaat alles vanzelf.’
Wat ze met hun spel over hopen te brengen op het publiek is gevoel, zegt Katja: ‘Elk concert is uniek en anders, maar ons doel is altijd hetzelfde, dat de mensen in de zaal geraakt worden. Gilberto: ‘Wanneer we na afloop worden aangesproken door mensen uit het publiek die vertellen dat ze het heel mooi vonden, is dat waardevoller dan al het andere.’
